Bohemia Cantat 2011 – představení ateliérů a dojmy posluchače

29. srpna 2011 v 15:34 | qlarinka |  Příběhy ze života
Jak jsem slíbila, tady je něco víc k jednotlivým ateliérům :)

Ateliér 1 - Baroko a klasicismus, sbormistr: Marek Štryncl
Jan Václav Hugo Voříšek (1791-1825) - Offertorium Quoniam iniquitatem
Marc-Antoine Charpentier (1643-1704) - Motet Beatus Vir qui timet
Andrea Gabrieli (1532/1533-1585) - Battaglia
Henry Purcell (1659-1695) - Happy day
H. Purcell - Hear mighty Love
H. Purcell - Rejoice

Dojmy posluchače: Kvalitně zazpívaná polyfonie nezklame, za těch pár zkoušek se samozřejmě nedají čekat zázraky, ale hlavně Motet Beatus a Happy day od Purcella jsou fakt krásné věci. Pokud jde o složení ateliéru, tak se do něj hlásila většina starších zpěváků, takže věkový průměr měly poměrně vysoký o přesto, že se tam objevily i mladší generace. Jedna starší paní při koncertu seděla na židli, protože by tak dlouhou dobu nevydržela stát, ale přesně o tom festival je - překonává hranice a dává možnost zazpívat si každému, komu slouží hlasivky.

Ateliér 2 - Soudobá česká hudba, sbormistr: Jan Staněk
Pavel Staněk (*1927) - Missa Semplice
části: Sanctus, Benedictus, Credo a Agnus Dei

Dojmy posluchače: Honza si letos vzal docela těžké sousto, když se rozhodl nacvičit novou mši svého tatínka. Jeden z otců festivalu však nikdy nezklame, přesto, že nakonec nezazněly všechny části mše, byl to pro posluchače skvělý zážitek. Krásné bylo, když se na sobotním koncertě sešly 4 generace hudební rodiny - autor mše Pavel Staněk (84 let), dirigent Honza Staněk (+ jeho bratři), Honzova dcera Terezka (zpěvačka, skladatelka, absolventka konzervatoře Jaroslava Ježka) přišla i s malou Leilou (1 rok), ta skoro celý koncert proťapkala v uličkách a když uviděla dirigujícího dědečka, zakřičela na celý kostel: "DĚDA!!!"
Jinak mše je krásná, podle slov autora napsaná i pro méně zkušený sbor, takže směle cvičte, zpěváčci :)


Ateliér 3 - Hudba šesti kontinentů, sbormistr: Kamila Zenklová, Radim Zenkl
The Drunken Sailor (Evropa), ar. Robert Sund
Sej, haj, liba (Evropa)
Mo Li Hua (Asie), ar. Kamila Zenklová
Talk about suffering (Severní Amerika), ar. Radim Zenkl
Prende la vela (Jižní Amerika)
Thula mtwana wami (Afrika), ar. Markus Detterbeck
Molweni (Afrika), tradicionál, ar. Markus Detterbeck
Kookaburra (Austrálie), Marion Sinclair (1895-1988), ar. Radim Zenkl

Dojmy posluchače: V tomhle ateliéru jsem zpívala, takže žádné dojmy posluchače nebudou, musíte si počkat na dojmy zpěváka :)

Ateliér 4 - Nová hudba z Nového světa, sbormistr: Jiří Kratochvíl
Morten Lauridsen - O magnum Mysterium
Rene Clausen - All that Hath Life and Breath
Eric Whitacre - Lux Aurumque
Moses Hogan - I am Gonna Sing 'till the Spirit moves in my Heart

Dojmy posluchače: Závěrečné koncerty jsou každoročně velkým hudebních zážitkem, ale po hudební stránce nemohou být po pouhých 5 zkouškách dokonalé... aspoň to jsem si myslela do té doby, než jsem uslyšela, co dokázal ze zpěváků dostat Jirka Kratochvíl. V kostele to bylo naprosto neuvěřitelné, sbor působil, jako že spolu zpívá několik let a přesně ví, co od koho čekat. Hlasy byly vyvážené a byla to fakt pecka. Jirka žije dlouhodobě v USA, takže s sebou přinesl i krásný notový materiál - duchovní díla současných amerických skladatelů a krásné spirituály. Každopádně nejúžasnější vystoupení, které jsem na letošní BC viděla.

Ateliér 5 - Soudobá vokálně-taneční hudba, sbormistr: Lukáš Prchal
Beránek měsíc, text: Ch. Morgenstern, hudba Petr Wajsar

Dojmy posluchače: Kvůli nedostatku přihlášených tenorů a basů se musel na poslední chvíli změnit repertoár 5. ateliéru. Původně měly zaznít Mandelbrotovy kostičky doplněné přednesem Ester Kočičkové, nicméně i Beránek měsíc byl... řekněme... neuvěřitelný. Sbormistr sám nám řekl, že se ve vystoupení budeme muset obejít bez smyčcového orchestru, který bude nahrazen half playbackem, ale o elektronické zvuky a další "počítačem" vytvořené všelicos nás ani v Liberci neochudil a my si tak mohli poslechnout sborový zpěv v kombinace s drum´n´bass a trance. Při první větě jsem jen seděla s otevřenou pusou a vytřeštěnýma očima, zážitek to rozhodně byl absolutně netradiční a v žádném případě jsem nečekala, že moderní vážná hudba vypadá takto... No, na poslech zajímavé, ale zpívat bych to nemohla :)

Ateliér 6 - Jazz, sbormistr: Libor Sládek
Bent Peder Holbech - Missa Rotna

Dojmy posluchače: Libor jako umělecký ředitel festivalu má se vším zařizováním spoustu práce a tak je obdivuhodné, že se festivalu pravidelně účastní nejen jako jeden ze sbormistrů, ale prožívá ho s účastníky i po nocích při zpívání po hospůdkách a tak - je prostě jedinečný :) Jazzový ateliér bývá každoročně plný k prasknutí, proto všechny překvapilo, že se letos potýkál s těžkým nedostatkem zpěváků. Bohužel se to podepsalo i na závěrečném vystoupení, věřím, že všichni dělali, co mohli, ale výsledek nebyl valný. Pokud jde o atmosféru v ateliéru (zpívala tam ségra, tak to mám z první ruky) - byla skvělá jako vždycky, věkový průměr zpěváků byl nízký a elán obrovský. Dodatečná zkouška, kterou měl ateliér v sobotu po kostelním koncertě ve Vokně (vyhlášený liberecký pajzl) se protáhl do ranních hodin a všichni si celou Bohemkou užili do poslední minuty, takže nevalný výsledek koncertu budiž všem ze srdce odpuštěn.
 


Komentáře

1 Ota Ota | E-mail | Web | 2. září 2011 v 18:53 | Reagovat

Opět na svém blogu si dovoluji navazovat na Tvůj vyčerpávající popis ateliérů (s odkazem sem). Přičemž doplňuji jen drobnosti a fotodokumentaci.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama