18.Viana do Castelo aneb narozeniny v zámeckém městě

16. listopadu 2012 v 10:10 | qlarinka |  Erasmus v Portugalsku
Kdo mě zná líp, tak správně tuší, že se tímhle článkem maličko vrátím do minulosti, i když teda zase ne tolik ono to není ani 2 týdny, co jsem oslavila své první portugalské narozeniny ;) Většinou se na narozeniny těším, protože mám ráda překvapení, ale tady jsem se moc netěšila, protože jsem byla přesvědčená o tom, že ani nikdo netuší, že něco slavím. A navíc už jsem stará, takže slavím strašně moc velké narozeniny, a těmhle ulehčilo jen to, že jsou první portugalské :-D

Ku příležitosti Dušiček je v Portugalsku státní svátek, takže týden, ve kterém jsem měla narozeniny, byl kapánek volnější. Bohužel jsem se taky nastydla, takže jsem místo lítání po venku a užívání si prázdnin seděla doma a psala seminárky. Ale ono to bylo potřeba udělat co nejdřív, tak jsem na tom aspoň dost mákla :)

O víkendu už jsem ale doma zůstávat nechtěla a hlavně proležet narozeniny sama v posteli? No, to by se vám určitě taky nechtělo. Nakonec jsem se tedy nechala přesvědčit a v neděli vyrazila s Danem a Eliškou na výlet do asi 50km na sever vzdáleného městečka Viana do Castelo. Castelo znamená zámek nebo hrad, takže tam asi kdysi nějaký stával, ale teď už po něm není ani památky :(

Cesta autobusem uběhla poměrně rychle a kolem poledne jsme vystupovali na tamním nádraží, koupili jsme něco na zub a vyrazili na největší místní atrakci a sice kopec s výhledem na moře a řeku (Viana do Castelo leží v ústí řeky) a také s kostelem sv. Lucie (Santa Luzia), který tam stojí. Vyškrabat se do kopce mi dávalo ještě trochu zabrat, přeci jen jsem týden v podstatě jen ležela, ale nakonec jsem se tam vyhrabala, mraky zalezly, objevilo se sluníčko a já měla radost, jaké to krásné počasí mi svítí na oslavu dalšího roku života.

Kostel byl naprosto nádherný už zvenku, ale než jsme se vydali dovnitř, rozhodli jsme se ještě poobědvat naše obložené chlebíky, typický to výletní pokrm, na schodišti s výhledem jak na moře tak na kostel a hlavně na usměvavém sluníčku.

Sotva jsme dosedli, Dan se na mě podíval a povídá: "Ty máš dneska nějaký výzamný den, co?"
Zalapala jsem po dechu a přikývla. "Tak to bychom to měli oslavit...," dodal Dan, "nejdřív mě napadla kytka, ale ta uschne, tak jsem si říkal, že tohle bude vhodnější," a vytáhl z batohu šampáňo a dokonce i skleničku, abych jako domaroďující se oslavenec měla veškerý komfort :) Já se sotva zmohla na poděkování, protože mě to hrozně překvapilo a zaskočilo a vůbec jsem si říkala, že mě prostě můj "mladší portugalský brácha" doslova a do písmene dostal. Eliška mi přidala čokoládu a ještě se omlouvala, že nestihla upéct dort, protože to zjistila na poslední chvíli :-D Blázen jeden!!

No, nabaštili jsme se, vypili šampáňo, které mají mimochodem v Portugalsku !mnohem! lepší než v Čechách, zblajzli dezert, udělali několik narozeninových fotek a vyrazili jsme na prohlídku kostela.

Jestli někdy pojedete do Portugalska a nebudete vědět, co s časem, doporučuji návštěvu právě tohoto místa. Kostel sv. Lucie je jednou z nejkrásnějších náboženských staveb, které jsem kdy v životě viděla. Obzvlášť okouzlující jsou prý světelné paprsky, které tam propouští vitráže během svítání nebo soumraku, my tam byli prakticky na poledne, ale i tak jsem byla okouzlená.

Kostel má vevnitř modré klenby, které připomínají nebe, a opravdu je hodně prosvětlený, žádný ponurý chrám, kde se člověk bojí už u vchodu, ale spousta energie, která povzbuzuje. A víc už vám neřeknu a jeďte se tam podívat ;)

Při průzkumu mini muzea v zadní části stavby, jsme objevili nenápadný vchod na kostelní věž. Dlouho jsme se nerozmýšleli a už jsme šlapali po schodech. Výhled stál opravdu za to, bylo vidět daleko předaleko a vůbec se nám odtud nechtělo. Na druhou stranu jsme ale chtěli prozkoumat i trochu město, tak jsme jít museli.

V centru jsme si prohlédli starou kašnu, radnici a všechny možné historické budovy. Ta nejvíc historická, teď myslím nějaké muzeum, ale byla bohužel v rekonstrukci. Pak jsme chvíli poseděli na nábřeží a potom se rozdělili na holky a kluky, resp. na ty, kdo chtěl jít do muzea krojů a kdo ne, takže Dan šel na kafe a my na hadry :-D Kroje byly krásné a přestože se tam nesmělo fotit, jsme zlounky a pár obrázků máme, ale pššššt ;)

Vstupné za 0,5E platilo i na Městské muzeum a nám zbývalo ještě spousta času do odjezdu autobusu, tak jsme se vydaly s Eliškou i tam. Kroje byly parádní, to druhé muzeum spíš nic moc, ale co, vlézt se má všude, když nás tam pustí :-D

Na nádraží jsme nakonec i tak byli hodinu před odjezdem, tak jsem se rozhodla koupit si dort a Eliška s Danem nechtěli zůstat pozadu a doplnili ho portským. Rozhodně jsem nečekala, že budu slavit uprostřed autobusového nádraží, baštit svůj čokoládový dort plastovými lžičkami, které vyprosím v mekáči a zapíjet do portským :-D

V autubusech se tady (prý) nesmí jíst ani pít, ale nám nikdo nic neřekl, tak jsme víno dopili cestou... A že to byla cesta veselá, ono je vínečko totiž docela silné :-D

Doma mi ještě přišla popřát Ula a dojedly jsme dort. Pak jsem přes hodinu vyřizovala všechna facebooková, smsková, emailová přáníčka a měla jsem hroznou radost, že jsem se spletla, když jsem se na narozeniny netěšila, byl to totiž naprosto senzační den a všem, kdo si na mě vzpomněli, moc děkuji. Nejvíc však Danovi a Elišce, protože na naše čokoládou umazané pusy a vyjevené pohledy ostatních cestujících, kteří se na nádraží pohybovali, budu vzpomínat ještě velmi dlouho :)