Den 4: Čtvrtek 25.8.2016 Kešky v okolí Valsøya

26. srpna 2016 v 18:36 | qlarinka |  Norsko 2016
Po devítihodinovém spánku jsem se dozvěděla, že jsem večer propásla losici. Snad při nějakém výletu potkáme jinou, zatím mám na kontě jen 2 lišky z noci příjezdu. Počasí na dnes předpovídali slibné, tak jsem se rozhodla vyrazit na výlet. Nechala jsem se svést až ke krámku, koupila si levné banány (asi 36 Kč/kg za banány a 60 Kč/kg nejlevnější jablka), nějakou housku a vyrazila na kešky.

Nejsem žádný velký sběrač, ale je to fajn zpestření, když člověk nechce jen tak bezcílně bloumat krajinou.
V Norsku funguje veřejná doprava jen omezeně a nacházím se v natolik vesnické oblasti, že tu jezdí v podstatě jen školní autobusy. Obyvatelé venkova také dostávají štědré dotace za to, že se nestěhují do měst. Musí to být hrozné být totálně závislý na autě a v mladším věku tím pádem na rodičích, když do nejbližšího většího města je to několik desítek kilometrů a do nemocnice dokonce 80.

Když tu navíc mají v zimě půl roku polární noc a neustálou tmu, není se co divit, že Norsko má největší podíl sebevražd na počet obyvatel (říkal brácha). Důsledkem toho je částečná prohibice, po osmé hodině večer prý v obchodech ani nesmějí alkohol prodávat. Dokážete si asi představit, kolik parády tu můžete dokázat s plechovkou kozla…

I přes řídké osídlení jsem prošla 3 vesničky, 2 ostrovy (propojené mosty) a jeden hřbitov. Fjord jsem viděla z mnoha různých míst a úhlů, mola a lodi u nich bych snad ani nespočítala a doplnila jsem sbírku o 5 pěkných kešek. Nechala jsem se zlákat i polorozpadlým domem, ve kterém se dřív dělali taneční zábavy pro bohatou smetánku, dokonce jsem po žebříku vyšplhala na úroveň oken, abych mohla nakouknout dovnitř. Hrozně jsem se tam ale bála, takže pro tamější kešku se budu muset vydat ještě jednou a vzít si na cestu nějaké garde.

Chodila a odpočívala jsem celou dobu sama a jen zřídkakde viděla někoho na zahrádce. Aut mě ale míjelo poměrně hodně a cesta opět převážně po silnici byla poměrně namáhavá. Poslední keška, kterou jsem chtěla najít, se necházela až na nejvzdálenějším výběžku ostrova Valsøya, cesta tam byla nejhezčí z celého dne. Je to domovina zemědělců a pastevců, takže všude kolem se pásli ovce, krávy a koně. Cesta byla jen zpevněná písková, takže jsem si mohla trochu odpočinout od tvrdého betonu.

Zlobí mě GPSka, ale nakonec jsem našla kešku a vyfotila si asi 100 klíšťat, která mi naskákala na kalhoty, snad zase odskáčou, tolik naráz jsem jich nikdy neviděla. Za odměnu jsem došla až na úplný konec ostrova, kde stojí bílý maják, a zapsala jsem se do zdejší pamětní knihy. Můj pobyt v Norsku je tak oficiálně zdokumentován.

Na závěrečné stoupání jsem si stopla bráchu, který se zrovna vracel s rybáři od mola. Kopec by mi nevadil, ale plahočit se 3 kilometry po silnici, ze které není žádný výhled, je vážně otrava. Ještě jedna věc, znáte takové ty situace, kdyže je vám ouvej a říkáte si, že se to zlepší, když uvidíte padat hvězdu, projede kolem vás hadraplán apod.? Tak takhle jsem dnes našla plnou hrst čtyřlístků.

Kromě toho jsem zjistila spoustu věcí. Změnou chůze nebo rozchozením (500 metrů a víc) mě koleno přestává bolet, ale občas se solidně ozvalo a znovu mi připomnělo, že na sebe musím dávat víc pozor. Vydržím sama se sebou, i když jsem dost vnitřně rozhozená, potřebuju se ale neustále něčím zaměstnávat (aneb depka přišla až v kempu, tady už najednou není kam jít). Dnes by slavil 30. narozeniny HS, a za pár dní to bude už 14 let, co odešel do nebe, čas strašně rychle letí a měli bychom si víc vážit života a užívat si to, co máme nebo můžeme mít… Taky bych na tom měla zapracovat…